Autóba tervezett erosítőnél a legnagyobb problémát az alacsony tápfeszültség okozza. A 12V-os akkumulátorfeszültség még hídkapcsolású erősítővel is csak meglehetősen csekély kimenőteljesítményt tud biztosítani. Ennek áthidalására a gyári autóerősítőkben inverteres feszültségátalakítást használnak, melynek segítségével megemelik a tápfeszt a megfelelő szintre. Sajnos az inverter egyben zavarforrás is, és bonyolultabbá teszi az erősítő kapcsolását. További probléma a házi készítésnél az inverterben alkalmazott ferritmagos transzformátor vasmagjának beszerzése, és annak korrekt méretezése.
Az itt bemutatott kapcsolás a Philips TDA1562Q IC-jével készült. A Philips mérnökei más oldalrol közelítették meg a problémát, és megoldásnak ezt a H-osztályúnak nevezet tokot tervezték. A tok ugynevezett "Supply lift" áramkört tartalmaz, melynek segítségével a kimeneti feszültségcsúcsoknál a szükséges többletfeszültséget a tokhoz kapcsolt két darab nagykapacitású kondenzátor biztosítja.
A TDA1562 jellemző adatai:
Tápfeszültség |
8..18 V |
Bemeneti impedancia |
150 kOhm |
Kimeneti impedancia |
4..8 Ohm |
Sávszélesség |
20...20000 Hz |
Kimenőteljesitmény |
55 W (THD = 0.5%) |
Max. disszipált teljesítmény |
60 W |
Erősítés |
fix 26 dB |
Bemeneti érzékenység (Zout = 4 Ohm, Pki= 55 W) |
750 mVeff |
Beépitett védelmek |
hőmegfutás, rövidzár, koppanás |
Egyéb |
diagnosztika kimenet (hő és rovidzár védelem, nincs terhelés, THD>10%) |
A tokokat szigetelve szereljuk a hűtőbordára. A hűtőfelület legyen legalább 2000 cm2 felületü (a két tokra együtt). Ha ventillátort is használunk, akkor ennek fele is elegendő.
Doksik: